- Hem
- Kundservice
- Vanliga frågor
Vanliga frågor

Beställning
När du slutfört din beställning får du en bekräftelse direkt på skärmen. När ordern är slutförd mejlas en beställningsbekräftelse till mejladressen på din order som bekräftar att vi mottagit din beställning. Om du inte mottagit bekräftelsen kan det vara fel mejladress som är registrerad eller att mejlet sorterats som skräppost. Om du misstänker att beställningsbekräftlsen skickats fel behöver du kontakta oss och vi kan då ändra e-postdressen på din order.
Vi har tyvärr vi ingen möjlighet att genomföra några orderändringar. Om din beställning inte är skickad från oss ännu kan vi istället makulera din order. Du kan sedan lägga en ny beställning med de produkter/uppgifter du velat ändra till.
Vi kan avbryta din order så länge den inte hunnit skickas från oss. Kontakta vår kundservice via mejl här med ditt ordernummer så kontrollerar vi om det är möjligt att avbryta ordern. Har du mottagit en orderbekräftelse betyder det att din order är skickad. Då är du välkommen att returnera ditt paket så snart du mottagit det. Du kan returnera i valfri Skopunkten-butik eller skicka tillbaka paketet till oss.
KLARNA
Med Klarna kan du betala via direktbetalning, faktura och delbetalning via Klarna konto. Väljer du faktura har du 30 dagar på dig att betala din order.
KORT
Du kan betala med Visa och Mastercard. Ingen extra avgift tas ut vid kortbetalning. I samband med orderläggning reserveras beloppet. När varorna skickas från vårt lager dras pengarna från ditt konto.
PRESENTKORT
Om du har ett presentkort eller värdebevis kan du betala hela eller en del av din order med det. Täcks inte ordersumman av värdet på presentkortet så får du välja ett annat betalsätt för det resterande beloppet. Vid en eventuell retur sker även återbetalning av summan som betalades med presentkort till ett digitalt presentkort.
I kassan under fliken "Använd presentkort" fyller du i presentkortsnumret på 16 siffror utan mellanslag. I rutan under fyller du sedan i pinkoden som står med i mejlet du mottagit. Tryck sedan på aktivera. Om du har ett fysiskt presentkort står presentkortsnumret på baksidan och du behöver skrapa den grå rutan för att få fram pinkoden. Vid en eventuell retur återbetalas summan alltid till ett nytt presentkort. Det nya presentkortet skickas till dig via mejl från noreply@retain24.com med ditt presentkortsnummer och pinkod.
Vi kan tyvärr inte lägga till en rabattkod i efterhand. Vi kan istället makulera din order om den inte är skickad ännu. Du kan i så fall sedan lägga en ny order och då registrera rabattkoden i kassan på din nya beställning.

Butik
Du är välkommen att kontakta butiken via telefon så hjälper personalen dig. För snabbare hjälp, vänligen uppge vilket artikelnummer skorna har. Du hittar artikelnumret under "specifikationer" på hemsidan. Här hittar du telefonnummer och öppettider till våra butiker.
All information kring öppettider, adress och telefonnummer till våra butiker hittar du här.
Ordinarie pris är alltid samma i butik och på vår e-handel. Priserna kan dock skilja mellan butik och e-handel beroende på webberbjudanden, lokala erbjudanden och lagersaldo. Om en fysisk butik till exempel har få par kvar kan de välja att sänka dem, samtidigt som en annan fysisk butik eller e-handelsbutiken har det centralt satta försäljningspriset. Det pris som visas på hemsidan gäller vid köp online.
Du är välkommen att besöka valfri Skopunkten-butik för ett byte/retur. Ta med skorna och ditt kvitto. Öppet köp gäller i 60 dagar. Är du medlem och har registrerat ditt köp så finns ditt kvitto digitalt i butikens kassasystem.
Du är välkommen att besöka valfri butik för en reklamationsbedömning. Ta med ditt kvitto och skorna så hjälper personalen dig med en bedömning av skadan. Om du saknar ditt kvitto kan kontoutdrag uppvisas för att styrka ditt köp. Vid uppvisande av kontoutdrag gäller aktuellt försäljningspris om du väljer att byta till ett nytt par. Vid retur kommer du få ett tillgodokvitto som kan användas både i butik och online.
Om du betalat din order med kort behöver du besöka någon av våra butiker för en retur. Vänligen ta med skorna och ditt kvitto. Om du har valt något av våra andra betalsätt så kan du registrera du din retur på skorna här. När returen är registrerad får du ett mejl som innehåller en QR-kod. Uppvisa QR-koden hos ditt PostNord-ombud så skriver de ut returetiketten som ska fästas på paketet. Så snart vi mottagit och åtgärdat din retur får du en bekräftelse via mejl

Hållbarhet
Våra WP skor har ”vattentäta” membran som enligt internationella standarder tål minst 15,000 flex, vilket innebär 15.000 steg i vatten.
Nej, enligt vår RSL (restriktionslista för kemikalier) får nickel ej förekomma i våra metalldetaljer. Det betyder att nickel ej får användas i produktionen.
Ja, våra egenproducerade skor i textil och syntet är helt fria från animaliska komponenter, både vad gäller material och lim.
Vi accepterar bara skinn och päls från djur som är uppfödda för köttproduktion och där skinnet eller pälsen är en biprodukt. Vi accepterar inte skinn eller päls från katter, hundar, karakul-lamm/får som blivit utsatta för mulesing.
Vi har upprättat riktlinjer som säger att det skinn som används i våra produkter ska komma från garverier som auditerats enligt Leather Working Groups (LWG) standard. Det innebär att de kontrolleras regelbundet av oberoende, certifierade revisorer, där arbetsvillkor, miljöaspekter och kemikalieanvändning är några av delarna som undersöks.
Inför och under produktion gör vi varje säsong tester av både material och färdiga produkter för att se till att kraven i vår restriktionslista (RSL) är uppfyllda. Testerna utförs av externa ackrediterade laboratorier i både Asien och Europa.

Leverans
EARLY BIRD POSTLÅDELEVERANS 39:-
Early Bird skickar ett sms med en spårningslänk när paketet är på väg. Du får en smsbekräftelse när paketet levererats i din brevlåda eller utanför dörren.
POSTNORD PAKETBOX 49:-
Du kan själv spåra paketet via PostNords app. När paketet finns att hämta i paketboxen får du en avisering via sms och i appen. För att öppna paketboxen identifierar du dig med BankID i deras app.
POSTNORD UTLÄMNINGSSTÄLLE 49:-
Du kan själv spåra paketet via PostNords app. När paketet finns att hämta ut hos ombudet får du avisering via sms och i appen. För att hämta ut ditt paket kan du identifiera dig med BankID i deras app eller ta med giltig legitimation och uppge din kod.
VIKTIGT ATT TÄNKA PÅ: Kontrollera alltid så att ditt mobilnummer stämmer innan du lägger din order. Du behöver ett korrekt nummer för att få aviseringar och inte missa ditt paket!
Ditt paket finns hos ombudet/paketskåpet i 7 dagar, sedan skickas det tillbaka. Om du har valt leverans till ett PostNord-ombud kan du förlänga liggtiden hos ombudet ytterligare 7 dagar i PostNords app, kostnadsfritt.
Hämtas beställningen inte ut inom 7 dagar så skickas den tillbaka till oss och en avgift på 175 kronor debiteras då för uppkomna hanteringskostnader, så som expediering, packning, emballage, frakt, returfrakt, returbehandling och insortering på lager.
Ja, det går bra att välja en annan leveransadress än den adress som är angiven på betalningsuppgifterna.
PAKETSKÅP: Med PostNord-appen kan du spåra ditt paket och se när det finns att hämta. Vänligen besök paketskåpet, gå in i appen och legitimera dig med Mobilt BankID. För att boxen ska öppnas behöver du även aktivera bluetooth. Klicka sedan på "Öppna luckan" i PostNords app.
OMBUD: I PostNords app kan du spåra paketet och även se paketets försändelse-ID. För att hämta ut paketet hos ombudet behöver du uppvisa giltig legitimation och ange de 4 sista siffrorna i försändelse-IDt.
Vår leveranstid är mellan 2-4 arbetsdagar. Så snart ditt paket har skickats från vårt lager kommer du att få en orderbekräftelse skickad via mejl. Du kan spåra ditt paket via appen "Mina paket". Vid högsäsong eller hög belastning kan leveranstiden vara något längre.
För att paketet ska kunna levereras behöver du vara skriven på adressen som registrerats på ordern. Om paketet inte kan levereras kommer det istället att lämnas hos ditt närmaste PostNord-ombud.

Medlem
För att ta del av ett medlemserbjudande behöver du vara inloggad när du slutför din beställning. Om du fått en rabattkod anger du sedan denna i kassan för att ta del av medlemspriset. Du kan logga in genom att klicka här.
Om du får ett felmeddelande när du försöker logga in/bli medlem är du välkommen att kontakta oss här. För att vi lättare ska kunna hjälpa dig vidare får du gärna skicka med en bild på felmeddelandet och de uppgifter du önskar registrera/logga in med så hjälper vi dig.
Vänligen fyll i din mejladress här och välj sedan ”Glömt lösenord”. När du har kommit in på ditt konto kan du ändra till ett egenvalt lösenord.
Du är välkommen att kontakta oss här med de uppgifter som är registrerade på ditt medlemskap just nu samt mejladressen du önskar byta till så kan vi hjälpa dig att ändra.
Vid köp via hemsidan behöver du vara inloggad för att köpet ska registreras. Vid köp i butik får du uppge ditt mobilnummer eller uppvisa din legitimation för att ditt köp ska registreras på ditt medlemskap.
När du registrerat dig som medlem via hemsidan skickas ett välkomstmejl till dig. Det kan ta några minuter innan det når din inkorg. Mejlet innehåller en rabattkod som ger dig 10 % på ditt första köp online. Registrerar du dig i butik får du 10 % på ditt första köp i butik.
Erbjudanden skickas regelbundet ut via mejl till aktiva medlemmar. Kontrollera gärna så rätt mejladress är registrerad på ditt medlemskap under ”Min profil”. Vill du ändra mejladressen behöver du kontakta oss här med de uppgifter som är registrerade just nu samt mejladressen du önskar byta till så kan vi hjälpa dig att ändra.
För att kunna erbjuda dig som medlem det allra bästa kommer du få personligt anpassad kommunikation baserat på köphistorik samt dina val och preferenser. Utskicken kan innehålla nyheter, medlemspriser, exklusiva erbjudanden, produktrekommendationer, inspiration och råd.

Produkt
Vi rekommenderar att du mäter dina fötter om du är osäker vilken storlek som kommer passa. Mät foten genom att ställa den på ett papper med hälen intill väggen, markera vid din längsta tå och mät avståndet från papperskanten till markeringen. Lägg på 0,5-1,5 cm beroende på hur stor rörelsemån du vill ha (vanligt är cirka 1 cm extra). På de flesta av våra artiklar är innermåttet angivet på varje storlek. I vår storleksguide kan du även utläsa vilken storlek som bör passa. Skulle storleken du beställt inte passa är du alltid välkommen att göra ett byte i någon av våra butiker eller lägga en ny beställning via hemsidan.
På de flesta av våra skor finns innermått utskrivet för varje storlek. När du valt storlek på den artikel du önskar köpa får du fram vilket innermått storleken har. Ett barns fot växer ständigt och för att få plats att växa bör innermåttet vara 1,5-2 cm större än foten. Gäller det ett par ballerina eller sandaler som man har en kortare period, så kan man ta en storlek enbart med några millimeters växtmån. Om du är osäker på vilken storlek du ska välja så kan du köpa flera storlekar och sedan returnera den som inte passar. Vi debiterar ingen returfraktkostnad.
När du sökt upp artikeln finns det en flik lite längre ner som heter "Hitta i butik". I rullistan kan du byta stad och välja butik för att få fram vilka storlekar som finns i deras lager. För att se aktuellt lagersaldo är du välkommen att kontakta oss via mejl.
Sortimentet kan skilja sig något åt mellan e-handeln och butik. En artikel kan exempelvis vara slutsåld på e-handeln, men fortfarande finnas kvar i våra fysiska butiker. För att se aktuellt lagersaldo är du välkommen att kontakta oss via mejl.
Tyvärr har våra butiker ingen möjlighet att skicka skor mellan varandra eller direkt till ditt närmsta postombud. Om du önskar skorna behöver du därför besöka en av butikerna som ser ut att ha artikeln kvar i lager. Vi rekommenderar i så fall alltid att kontakta berörd butik innan besök för att se så lagersaldot stämmer. Du hittar kontaktuppgifter till våra butiker här.
Lamporna i skorna håller i minst 500 000 steg. Detta beror på att batterierna är utformade för att hålla längre än skons livslängd.
Batterierna är inbyggda i sulan på de blinkande skorna och det är därför inte möjligt att komma åt dem för ett byte.

Retur och Reklamation
Tyvärr kan vi inte genomföra byten på e-handeln. Vill du göra ett byte till ett nytt par och behålla ditt erbjudande behöver du besöka någon av våra Skopunkten-butiker för att byta. Om skorna du önskar byta till inte finns i butikens sortiment kan de hjälpa dig att göra en ny beställning. Vid byte via butik tillkommer ingen ytterligare fraktavgift. Vid byte i butik behöver du uppvisa din orderbekräftelse.
Du är välkommen att registrera din reklamation här. Vi kommer efter din registrering att göra en reklamationsbedömning av skorna. Det går även bra att besöka valfri DinSko-butik för en reklamationsbedömning. Vid reklamation i butik behöver du uppvisa din orderbekräftelse. Om du gjort din beställning innan 1/12 2022 är du välkommen att kontakta oss via mejl för en reklamationsbedömning.
Om du betalat din order med kort behöver du besöka någon av våra butiker för en retur. Vänligen ta med skorna och ditt kvitto. Här registrerar du retur på skorna du vill skicka tillbaka om du valt något av våra andra betalsätt. När returen är registrerad får du ett mejl som innehåller en QR-kod. Uppvisa QR-koden hos ditt PostNord-ombud som skriver ut returetiketten som ska fästas på paketet. Så snart vi mottagit din retur och åtgärdat den får du en bekräftelse via mejl.
Här registrerar du retur på skorna du vill skicka tillbaka. Vi har fria returer till butik. Till e-handeln 19 kr samt 60 dagars öppet köp. När returen är registrerad får du ett mejl som innehåller en QR-kod. Uppvisa QR-koden hos ditt PostNord-ombud som skriver ut returetiketten som ska fästas på paketet. Så snart vi mottagit din retur och åtgärdat den får du en bekräftelse via mejl. Det går även bra att returnera i valfri Skopunkten-butik. Vid retur i butik behöver du uppvisa din orderbekräftelse.
Alla returer som skickas via ombud kommer till vårt centrallager i Varberg.
Vi har fria returer till butik och 60 dagars öppet köp även på rean. Du registrerar retur på skorna du vill skicka tillbaka här. När returen är registrerad får du ett mejl som innehåller en QR-kod. Uppvisa QR-koden hos ditt PostNord-ombud som skriver ut returetiketten som ska fästas på paketet. Så snart vi mottagit din retur och åtgärdat den får du en bekräftelse via mejl. Återbetalning sker till samma betalsätt som du använt vid köpet. Det går även bra att returnera i valfri Skopunkten-butik. Vid retur i butik behöver du uppvisa din orderbekräftelse.

Skovård
Du får ut mer av dina skor om du har ett par väl valda inläggssulor. Varma fleece- och ullinlägg, mjuka läderinlägg för ökad komfort och stödjande inlägg med stötdämpning för att skydda både fötter och knän är bara några av de saker du hittar hos oss. Beroende på sulans funktion finns de i antingen hel- eller halvsulor. Nya sulor är en liten investering som ger stor effekt. Via länken nedan kommer du till vårt utbud av sulor och mer information kring de olika produkterna.
Handla slitstarka och snygga skosnören som passar till alla olika typer av skor. Visst är det irriterande att dra av ett skosnöre på väg ut genom dörren och sedan inte ha ett extra skosnöre hemma. Ladda därför upp med ett gäng skosnören och var redo att bära dina favoritskor även när skosnören måste bytas ut. Hos oss kan du också upptäcka en mängd olika snören i olika längder och i olika färger. Välj ut just dina skosnören och handplocka dina snören för en unik look! Via länken nedan kommer du till vårt utbud av skosnören och mer information kring de olika modellerna.
Ett bra sätt för att skona både fötter och skor är att använda hälskydd som du enkelt lägger i skon och tar ur när du inte behöver det. Hälskyddet ger minskad friktion och skydd för bakkappan på skon. Hos oss på Skopunkten hittar du också hälkuddar och fotstöd som höjer upp foten, vilket ger ett skönt steg samt motverkar skav mot ankel och häl. Via länken nedan kommer du till vårt utbud av hälkuddar och fotstöd och mer information kring de olika produkterna.
En skoborste är ovärderlig när du enkelt vill rengöra eller putsa upp dina skor. I vårt sortiment av skoborstar finner du olika applikationsborstar för att göra det lätt och smidigt att använda skokräm för putsning av läder- och mockaskor eller för annan rengöring av alla typer av skor. Via länken nedan kommer du till vårt utbud av skoborstar och mer information kring de olika produkterna.
Om du har ett skohorn i närheten av skohyllan behöver du inte kämpa och böja ryggen. Det är till och med lättare att ta på sig skon med det extra långa skaftet. Läderremmen som hänger upp skohornet får dig att vilja visa upp det. Vi har även fräscha fotsprayer att köpa. Via länken nedan kommer du till vårt utbud av skohorn och andra produkter inom skovård samt mer information kring dessa.
Skor i skinnimitation och syntetläder behöver ibland putsas upp och impregneras för att skydda skon från väta, smuts och fläckar. För skovård av syntetmaterial kan du följa några enkla steg för att fräscha upp skorna på ett ögonblick.
Skor i mocka- och nubuckimitation skiljer sig något från skor i naturlig mocka/nubuck på grund av olika materialegenskaper. Oavsett material är det viktigt att rengöra, vårda och framför allt skydda skorna så de håller sig i gott skick.
Skor i textil är enkla att hålla fräscha och rena. Det bästa är att rengöra regelbundet och skydda med impregneringsspray. Dock kan det finnas behov av att bättra på färgen på utsidan av skon och ytterkanten av sulan då och då. För att inte glömma insidan av skon kan man även spraya med skodeodorant för en fräsch och väldoftande sko.
Det är lätt att tro att skor och stövlar i gummi inte behöver skötas om för att materialet ska hålla, men gummi kan inte andas och kan därav torka och spricka om det inte vårdas rätt. Du kan genom några enkla steg se till att gummistövlar och galoscher håller sig i gott skick.